Winnen met zoekwoorden

13 SEO trends die in 2020 gaan knallen

Door de komst van Google BERT en E-A-T zal SEO nooit meer zijn zoals tevoren. Een recent onderzoek van Google gaf aan dat 84% van de mensen eerst op onderzoek gaat naar informatie, alvorens een product of dienst te bestellen.

De dag van vandaag zijn de meeste websites enkel product georiënteerd, en zullen zij in Google hun zichtbaarheid stilaan gaan verliezen. Google is op zoek naar informatie- en hulpgerichte websites. Te veel websites richten zich enkel op het verkopen van hun product en geven te weinig waarde naar hun gebruikers.

Wie een waardevolle speler wil worden in zijn branche, zal eerst waarde moeten leveren - selling without selling - om in Google winnen. Dit is ook niet gek, want voordat mensen een product aanschaffen, hebben ze eerst behoefte aan informatie. Hun behoefte gaat meestal gepaard met pijn, verlangen en de nood om hulp.

Wie zijn website daarop richt zal voortaan in Google gaan winnen.

Als ook jij deze onderstaande SEO trends gaat toepassen, kan je jezelf gaan onderscheiden van je concurrent en kan je in 2020 verder gaan groeien met je business.

We gaan in deze blog de volgende zaken aankaarten en verder verduidelijken:

  1. Monsterblogs
  2. Rich Results
  3. Voice Search
  4. Visual Search
  5. Lokale SEO
  6. Snelheid, veiligheid en AMP
  7. Search Intent
  8. Sell without selling
  9. CTR en dwell time
  10. Artificial Intelligence
  11. BERT update
  12. Google E-A-T
  13. Video SEO

 

 

1. Monsterblogs

Een aantal jaren geleden was een blog bijna afgeschreven. Terwijl blogs nu weer populairder zijn dan ooit. En dat komt voor een groot stuk door de social media.

Social media is vluchtige content. Elke dag staan er weer nieuwe posts op je tijdlijn, waar je in een mum van tijd doorheen swiped. Dit soort content voor social media zijn ééndagsvliegen, en ben je meteen weer vergeten.

Maar...

Mensen zoeken ook diepgang. Dat kan social media niet brengen. Een blog kan dat wel.

Blogs zijn nu meer dan ooit grote monsterartikels over één onderwerp, gebracht met diepgang, en vergezeld van illustraties, video’s, infographics,…

Een Moz studie zette de meeste blogs in kaart. Ze zijn gaan kijken op welke blogposts er wordt gereageerd, welke er worden gedeeld en naar welke blogberichten er wordt gelinkt. Moz is tot de conclusie gekomen dat 85% van de blogposts minder dan 1.000 woorden bevatten en dat meer dan 75% van die blogartikels nul keer gedeeld werden of geen enkele externe link ontving. Pas vanaf meer dan 1.000 woorden is er een opvallende toename. Dat zijn drie à vier pagina’s in Word. Dat wil dus zeggen, als je nu een blog schrijft van minder dan 1.000 woorden, dan zullen niet veel mensen dit waardevol vinden, en om in de top 10 van Google te komen heb je nu dus zelfs een monsterblog van 2.000 à 2.500 woorden nodig.

In je SEO ga je dan niet meer concurreren op het onderwerp zelf, maar wel op diepgang.

Hoe waardevoller je monsterblog, des te waardevoller die wordt voor de gebruiker, en des te hoger Google die zal ranken. 

Maar dan ga je het wel anders moeten aanpakken dan vroeger gangbaar was:

Dan schrijf je niet vlug een blog, wat keywords invullen en klaar. No way dat dit je nog zal lukken. Nu zal je misschien twee dagen moeten werken aan één blogpost, en dan ga je die ook nog eens moeten optimaliseren voor Google.

Herbekijk elk jaar jouw blogposts, update de datum en verrijk ze verder met multi-media content zoals afbeeldingen, video, audio, pdf, vragenlijst, etc.

Die monsterblog kan dan jarenlang voor jou gaan werken, en jarenlang nieuwe bezoekers opleveren. Jarenlang een extra toestroom aan mogelijke klanten.

Niet vluchtig zoals de social media. Maar een permanente monster-waarde voor je bezoeker. 

Maak van je blog jouw meesterwerk.

 

 

2. Rich Results

De voorbije jaren zagen we Google in snel tempo veranderen. De laatste BERT en EAT updates geven aan in welke richting SEO verder lijkt te gaan evolueren: Google wil zijn bezoekers vooral meer waarde meegeven.

Deze meerwaarde neemt onder andere de vorm aan van de zogeheten Rich Results. Waar Google als zoekresultaat traditioneel een simpele lijst met websites weergaf, wordt deze traditionele lijst vandaag de dag verder aangevuld met allerhande extra’s. Hieronder een paar voorbeelden van deze extra’s:

 

Rich Snippets

Snippets vullen de klassieke informatie aan met extra’s die verschillen naargelang het onderwerp. 

Bij recepten zal Google bv. het aantal calorieën en de bereidingsduur toevoegen. Statistisch gezien wordt er meer geklikt op zoekresultaten die zo’n Rich Snippet bevatten.

De zoekresultaten worden verrijkt met afbeeldingen, beoordelingen, de bereidingstijd etc. Zulke zoekresultaten die verrijkt worden noemen we de Rich Snippets.

 

Featured Snippets of Answer Boxes

Featured Snippets (ook gekend als Answer Boxes) verschijnen in een kader boven de andere zoekresultaten. In deze snippets bundelt Google informatie over het gezochte onderwerp. Featured Snippets nemen verschillende vormen aan: tabellen, lijstjes of een samenvatting. Omdat Google op deze manier vaak je vraag al kan beantwoorden, verkleint de kans dat je uiteindelijk verder gaat doorklikken naar de website waar de informatie vandaan komt.

Google probeert een zo algemeen en duidelijk mogelijk antwoord te geven op bepaalde zoekopdrachten om de waarde/informatie nog dichter bij haar bezoekers te brengen. Vaak kunnen mensen al voldoende informatie uit de featured snippet halen om niet te moeten doorklikken op de betreffende link of om verder te zoeken in zoekresultaten.

 

One-Box

Een One-Box valt te vergelijken met een Featured Snippet, met het verschil dat de informatie die in een One-Box wordt weergegeven, niet geleverd wordt door een externe website zoals Wikipedia maar door Google zelf. Je bent ze misschien al tegengekomen bij het zoeken naar informatie omtrent de plaatselijke tijd, het weer of een vertaling.

Waarschijnlijk een van de rich results waar velen al bekend mee zijn. In dit geval zal de "One-box" dienen om een vertaling te geven bij een specifieke zoekopdracht (zoekwoord + vertaling + taal).

De One-box die hier wordt afgebeeld geeft een hoop meer informatie dan de vorige. Hier wordt zelfs de prijs, vluchtduur ... opgegeven om het de bezoeker te vergemakkelijken.

 

Knowledge Panels

Rich Results verschijnen niet alleen boven maar ook rechts van de traditionele zoekresultaten. Deze rechts geplaatste Results noemt men Knowledge Panels. Ze verschillen van Featured Snippets in de zin dat ze niet afkomstig zijn van een specifieke website. Google stelt deze zelf samen uit verschillende bronnen. Zo voorkomt Google dat verschillende Featured Snippets tegenstrijdige informatie bevatten.

Ook hier zul je merken dat wanneer er bij de zoekresultaten zo’n Knowledge Panel verschijnt, men minder zal klikken op de eigenlijke opgelijste zoekresultaten.

Bij deze afbeelding zien we wel drie rich results: de featured snippet, de people-also-ask box en een knowledge panel. De knowledge panel (aan de rechterkant) is tot stand gekomen door Google om zo veel mogelijk informatie te bundelen over een bepaald persoon of onderwerp.

 

Youtube thumbnails

Bij bepaalde zoekopdrachten verschijnen er tussen de traditionele zoekresultaten ook YouTube video’s. 

Meer en meer mensen gebruiken YouTube als een online leerkanaal. Als bedrijf kan het daarom heel interessant zijn om met je video’s tussen de zoekresultaten te verschijnen. 

Denk bv. aan een loodgieter die een video online zet om te tonen hoe je een lekkende kraan repareert.

Bij bepaalde zoekopdrachten is het vertonen van beeldmateriaal belangrijker als het tonen van een andere website. Ook Google houdt hier rekening mee en zal bij bepaalde zoekopdrachten opteren om bovenaan een aantal video's te vertonen. 

 

People Also Ask Boxes

De nieuwste variant van een Rich Result is de ‘People Also Ask box’. Deze box verschijnt wanneer je een welbepaalde vraag ingeeft. De box bevat een aantal gerelateerde vragen en hun respectievelijk antwoorden. Wil je meer weten dan kan je verder doorklikken naar de website die het antwoord aanbood.

Doordat Google de informatie steeds dichter bij de gebruiker brengt, zijn je potentiële bezoekers bij de weergave van Knowledge Panels en Featured Snippets minder geneigd om door te klikken. Rich Snippets hebben daarentegen wel een positief effect en zorgen voor een hogere click-through-ratio.

Je websites optimaliseren voor deze Rich Snippets is dan ook een aanrader.

De People-also-ask box geeft mogelijk interessante en gerelateerde vragen weer aan de bezoeker om zijn surfervaring weer te vergemakkelijken. Zo kan het zijn dat de bezoeker meer wil weten over een bepaald onderwerp en zich dan kan richten op de vaak gestelde vragen. Dit kan hem helpen sneller informatie over een persoon of onderwerp te achterhalen.

 

 

De steeds snellere ontwikkeling op technologisch vlak verandert ons zoekgedrag. Eén van die snel evoluerende technieken is spraaktechnologie. Voice Search is ondertussen al in die mate aanwezig in ons leven, dat we er in onze SEO serieus rekening mee moeten houden.

Hoe langer hoe meer mensen gebruiken persoonlijke assistenten - zoals bijvoorbeeld Siri en Google - om zoekopdrachten uit te voeren via hun smartphone. Maar daar houdt het niet op. De meeste GPS-toestellen in moderne wagens zijn ook al voorzien van spraaktechnologie, en die kunnen je via spraak gestuurde zoekopdrachten aanbevelingen doen, m.a.w. ze kunnen je zoekresultaten tonen op internet. Een ander voorbeeld: in Amerika is Google recent de samenwerking aangegaan met Wallmart. Als je gebruik maakt van de Google Smart Home Assistant, dan kan je dankzij Voice Search makkelijk je boodschappen doen.

En dit is nog maar het tipje van de ijsberg. Belangrijk dus om hiermee rekening te houden als je aan SEO doet. Belangrijk is het dan om te weten welke soort zoekwoorden er worden gebruikt. Bij Voice Search zijn dit niet alleen de long-tail zoekopdrachten, maar nog belangrijker: het zijn meestal vragen die gesteld worden. Bijvoorbeeld: “waar is het dichtstbijzijnde jazz café?” of “wat is de kooktijd van een zachtgekookt ei?”.

Als je je content gaat optimaliseren, is het dus belangrijk dat je optimaliseert op dit soort vragen: “Wie? Wat? Wanneer? Waar? Waarom? Hoe?”. Zo geef je de juiste context aan Google die kan gebruikt worden bij Voice Search. Het gaat hier dus om het zo goed mogelijk beantwoorden van de zoekvragen.

Deze grafiek geeft het groeipercentage weer van zoekopdrachten in de vorm van een vraagstelling. Zo zie je dat vragen die beginnen met wie, waar, wanneer en hoe vragen fors aan het stijgen zijn in de loop van de jaren. Dit heeft veel te maken met de opkomst van voice-search, waar men vaker zoekt met een vraagstelling.

 

 

Net zoals Voice Search, is Visual Search een nieuwe trend bij het zoekgedrag van mensen. En hierop ga je moeten inspelen als je de komende jaren nog wil winnen met je SEO, zeker als je aan e-commerce doet, of een webshop beheert.

Visual Search mag je niet verwarren met gewoon zoeken naar afbeeldingen via Google. Visual Search werkt anders:

Je neemt een foto van een object met je smartphone, en die geeft je op basis van je foto de best overeenkomende resultaten op internet. Als je bijvoorbeeld aan het shoppen bent, en je ziet een leuke handtas, dan kan je een foto nemen van die handtas, en je ziet bijvoorbeeld meteen welke webshops deze handtas te koop aanbieden.

Denk je dat deze trend nog niet voldoende gebruikt wordt om hier je SEO inspanningen nu al op te focussen? Hieronder lees je enkele feiten die je het tegendeel bewijzen:

  • 90% van informatie die wordt verwerkt door het brein is visueel (studie MIT)
  • De markt van fotoherkenningssoftware zal in 2019 groeien tot een bedrag van 25.65 biljoen dollar (MarketsandMarkets)
  • 45% van de retailers in de UK gebruiken nu al Visual Search (TechHQ)
  • Ruim 20% van alle zoekresultaten op Google zijn nu al “image resultaten” (Moz)
  • In februari 2018 meldde Pintrest dat hun gebruikers al meer dan 600 miljoen zoekopdrachten uitvoerden met behulp van deze Lens technologie. (Pinterest)

Nu je weet wat Visual Search is, zie je meteen ook de kracht van deze nieuwe manier van zoeken. Als jij een webshop beheert, of in de e-commerce business zit, dan is deze trend iets om op te volgen, en te gaan implementeren in je website:

  • Gebruik duidelijke afbeeldingen van je producten, met een goede belichting, zodat kleuren overeenkomen met de werkelijke kleuren en gebruik een transparante, witte of contrasterende achtergrond.
  • Optimaliseer de meta-data van elke afbeelding: gebruik een bestandsnaam, titel en alt-tag die beschrijvend zijn, en die vertelt aan Google wat er te zien is.
  • Voeg je afbeeldingen toe aan je XML sitemap, of maak een aparte image sitemap.
  • Zorg voor de juiste context: zorg ervoor dat de tekst die je gebruikt op de pagina waar de afbeelding staat ook daadwerkelijk te maken heeft met de afbeelding.
  • Optimaliseer je afbeelding voor snellere laadtijd: comprimeer je afbeelding tot minder dan 100kb zodat hij snel geladen kan worden.
  • Zorg voor de juiste schema markup zodat zoekmachines je visuele content meteen begrijpen.

 

 

5. Lokale SEO

Meer dan 50% van smartphone gebruikers bezoekt een lokale winkel in minder dan een dag na hun zoekopdracht. Via een laptop of een PC is dit maar 34%. Dit is een significant cijfer waarmee je rekening moet houden in je lokale SEO.

Hier worden de lokale zoekresultaten in vertoond. Deze zullen afhankelijk zijn van waar jij je net bevindt aangezien deze enkel nabijgelegen ondernemingen zal oplijsten die voor jouw op dat moment relevant kunnen zijn.

Omdat mensen onderweg graag snel resultaat willen hebben, is het belangrijk om je lokale SEO hiervoor te gaan optimaliseren. Je kan dit doen door bijvoorbeeld het plaatsen van je telefoonnummer bij je Google Mijn Bedrijf. Zo kan een gebruiker die onderweg is meteen klikken en je lokale winkel bereiken.

Een andere manier is om je ranking te gaan verbeteren. Eén van de ranking factors van Google Mijn Bedrijf is het aantal reviews die je hebt gekregen. Het is dus belangrijk om een strategie in te bouwen die zorgt voor consistent meer reviews van klanten. Een ideaal moment om een review te vragen is op het moment dat de klant zijn product of dienst heeft gekregen. Als hij dan tevreden is, zal hij je ook goed beoordelen. Je kan ook kiezen om enkel aan een trouwe groep klanten een review te vragen, voor een snelle boost.

Tot slot nog een tip om je lokale vindbaarheid te verhogen: optimaliseer apart de pagina’s op je website voor de gemeentes waar je wil gevonden worden met je producten of diensten.

 

 

6. Snelheid, veiligheid & AMP

Google wilt uiteraard de meest waardevolle webresultaten kunnen voorschotelen aan zijn doelpubliek. Daarom streeft Google al jaren naar een ideale gebruikservaring.

 

Responsive websites

De gebruikservaring moet volgens Google op elk apparaat even goed kunnen zijn, of je nu surft via een smartphone, tablet of PC. Google beloont daarom websites die mobiel vriendelijk zijn. Als je werkt met een CMS zoals Wordpress, zullen de meeste thema’s al responsive zijn qua design. Maar je kan ook nog een stap verder gaan.

 

AMP

Laadsnelheid is één van de belangrijkste zaken bij mobiel surfen. Daarom werd AMP in het leven geroepen, wat staat voor Accellerated Mobile Pages. Dit is een nieuwe webstandaard die het laden van mobiele pagina’s extreem kan versnellen. Als je AMP gebruikt op je website, ga je in feite een simpelere versie van je pagina voorschotelen aan de gebruiker, waardoor laadsnelheid tot meer dan 10x kan verbeteren.

 

SSL

Als jouw website nog geen SSL-certificaat gebruikt, dan kan je dat maar beter meteen in orde brengen. Want Google straft onveilige http-websites af, en ze beloont websites die wel een beveiligde https-verbinding aanbieden.

 

Snelheid blijft belangrijk

In november 2019 kondigde Google aan om nog meer in te gaan zetten op websitesnelheid. Zo zal Google websites die te traag laden aanzetten om te gaan optimaliseren door een vermelding hiervan in de browser weer te geven, en ze zal websites die snel laden belonen met een betere ranking.

 

 

7. Search Intent

Search intent betekent letterlijk “de bedoeling die mensen hebben als ze een bepaald zoektwoord ingeven”. Het is belangrijk om hierbij stil te staan als je met SEO je omzet wil verhogen.

Je hebt namelijk mensen die je product al kennen. Zij zullen als zoekopdracht wellicht de productnaam of merknaam ingeven. Maar je hebt ook veel mensen die je product nog niet kennen. Deze mensen hebben bijvoorbeeld wel een bepaald probleem, waarvoor ze een oplossing zoeken. Maar als ze nog niet weten dat jouw product hun oplossing kan zijn, hoe gaan ze dan je website vinden?

Het is dus belangrijk om in je SEO rekening te houden met alle fasen waarin een persoon zich kan bevinden alvorens hij overgaat tot een aankoop.

Hieronder geef ik je een aantal types van zoekwoorden die je kan gaan inzetten om potentiële klanten in elk van deze fasen bij jou te krijgen:

 

Informatie zoekwoorden

Je bent op zoek naar een oplossing of behoefte. Bijvoorbeeld: “Starten met lopen” of “marathon lopen”

 

Commerciële zoekwoorden

Je weet al wat je zoekt. Dit is de meest gebruikte vorm. Bijvoorbeeld: “hardloopschoenen” 

 

Merk zoekwoorden

Merken die je zoekt. Bijvoorbeeld: Nike, Asics 

 

Vergelijkende zoekwoorden

Potentiële klanten zijn verschillende producten of prijzen aan het vergelijken. Bijvoorbeeld “review asics loopschoen”, “beste loopschoenen”,…

 

Locatie-specifieke zoekwoorden

Gemeente, regio, postcode, plaatsnaam, …

 

Aankoopgerichte zoekwoorden

Kopen, prijs, offerte,…

 

 

8. Sell without selling

Nu je weet hoe belangrijk het is om je website te voorzien van SEO die gericht is op alle fasen waarin een potentiële klant zich kan bevinden, is het ook belangrijk om even stil te staan bij het begrip “Selling without Selling”.

Veel ondernemingen focussen hun SEO enkel op het product dat ze aanbieden, zonder erbij stil te staan dat een potentiële klant eerst naar een oplossing zoekt voor zijn probleem, zonder dat hij daarom meteen al denkt aan een specifiek product.

Ik heb dit zelf meegemaakt met een klant van me die in zwembaden doet. Het lijkt dan logisch om te gaan optimaliseren op “zwembad kopen” of “zwembadbouwer”.

Maar nadat ik meer onderzocht had wat mensen opzoeken wanneer ze een zwembad willen aankopen, kwam ik erachter dat de meeste potentiële kopers eerst op zoek gaan naar informatie over vergunningen. Ze willen eerst weten of je een vergunning nodig hebt om een zwembad te laten bouwen in je tuin.

Ik ben dan ook meteen de content- en SEO-strategie gaan focussen op het aanbieden van allerlei informatie over de soorten vergunningen die wel of niet nodig zijn als je een zwembad wil laten bouwen. Andere content die ook waardevol bleek voor de SEO van mijn klant waren bijvoorbeeld: welke types van zwembaden er allemaal zijn en uit welk materiaal ze worden vervaardigd.

Wat was het resultaat? Er kwamen veel meer bezoekers op de website, maar nog belangrijker: er kwamen veel meer aanvragen binnen van mogelijke klanten die een zwembad wilden laten bouwen.

Dit kan jij in jouw business ook gaan toepassen: hoe lost jouw product of dienst een probleem op? En hoe kan je je content hierop richten?

Denk hierover na.

Ga dan in je zoekwoordonderzoek kijken welke zoekwoorden mensen ingeven om een oplossing te zoeken voor dit probleem.

En ga je SEO en content dan focussen op informatie over dit probleem, en over het aanbieden van de oplossing.

Als je dit goed doet, heb je gegarandeerd meer klanten die je product of dienst ook daadwerkelijk gaan kopen.

 

 

9. CTR & Dwell time

CTR staat voor “click through rate”, oftewel het aantal mensen dat doorklikt naar je website.

“Dwell time” staat voor de tijd die mensen spenderen op je website.

Nu we meer en meer gewend raken aan supersnel internet, en alle informatie bereikbaar is in één vingerknip, worden CTR en Dwell Time meer dan ooit factoren om rekening mee te houden.

Het zijn deze twee indicatoren die je laten zien hoe tevreden gebruikers zijn van je website en van de content die je aanbiedt, en hoe gemakkelijk deze gebruikers de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben.

Als je website waardevol is voor de gebruiker, dan is ze ook waardevol voor Google. Omdat Google zijn gebruikers de meest waardevolle websites eerst wil laten zien.

Je kan dus verwachten dat er in 2020 door zoekmachines nog meer waarde zal gehecht worden aan Dwell Time en CTR.

Daarom is het belangrijk dat ook jij hiermee rekening houdt op je website.

SEO is niet enkel gericht op de juiste zoekwoorden bovenaan krijgen, maar ook op de achterliggende zaken die mee bepalen of je website waardevol is, voor Google én voor de gebruiker.

Als je een website aanbiedt die niet overzichtelijk is, moeilijk navigeerbaar, en niet duidelijk zegt waarover ze gaat, dan klikken mensen meteen weer weg en gaan ze op zoek naar een alternatief. Dit kan het verschil maken of jouw website in de Google ranking stijgt of daalt.

Als je daarentegen een website kan aanbieden die overzichtelijk is en meteen begrijpbaar, een website die makkelijk navigeert en makkelijk leest, en een website waar je meteen de juiste informatie kan vinden, dan blijven mensen langer hangen, en gaan ze verder lezen.

CTR & Dwell Time zijn hierbij de twee indicatoren bij uitstek.

 

 

10. Artificial intelligence

De bedoeling van Google is om meer “mens” te worden, zodat het beter kan begrijpen wat mensen zoeken en zodat Google hiervoor de meest geschikte website content kan laten zien aan de gebruiker.

Google is al jaren bezig met het toepassen van artificiële intelligentie in zijn algoritmes. Een voorbeeld hiervan is Google Rank Brain, dat Google gebruikt sinds 2015 voor een gedeelte van de zoekopdrachten, en sinds 2016 voor alle zoekopdrachten.

Google Rank Brain is een zelflerend algoritme, waarmee Google de meest geschikte content aan zijn gebruikers kan laten zien. Wanneer Google een zoekresultaat voorschotelt, en dit resultaat blijkt amper bekeken te worden, dan zal Google hiervan leren, en een ander resultaat laten zien. Als een resultaat wel veel bekeken wordt, zal Google dit als hoger waarderen, en eerder laten zien. Rank Brain beïnvloedt dus mee de ranking van je website.

Rank Brain is een systeem dat zichzelf traint, en dus behoort tot het domein van de artificiële intelligentie (AI). Artificiële intelligentie wordt door technologiebedrijven hoe langer hoe meer ingezet om een persoonlijke ervaring te kunnen aanbieden aan gebruikers.

Denk bijvoorbeeld ook aan diensten zoals Netflix, waarbij je aanbevelingen te zien krijgt die gebaseerd zijn op je persoonlijke kijkgedrag. Deze tendens zal de komende jaren verder blijven evolueren, en zal dus steeds belangrijker worden om rekening mee te houden.

De toekomst van websites zal zich meer en meer gaan richten op een persoonlijke en individuele ervaring, met content die individueel is aangepast voor elke gebruiker van je website.

Dit is iets waarmee je met je SEO zeker ook rekening zal moeten gaan houden.

 

 

11. BERT update

Google Bert update

Op 25 oktober 2019 heeft Google de grootste algoritme-update sinds 5 jaar aangekondigd: de BERT update.

De Google BERT update richt zich vooral op het beter begrijpen van taal, voornamelijk het beter interpreteren van de meer menselijke of conversatie-gerichte zoekwoorden, zodat je op een meer natuurlijke manier zoekopdrachten kan ingeven.

Dankzij de Google BERT update zal Google nog beter nuances en context kunnen interpreteren, en die dan nog beter gaan koppelen aan de meest overeenkomende zoekresultaten. Zo zal Google volledige blokken tekst op een website beter van context kunnen voorzien, en hierdoor ook bij meer ingewikkelde zoekopdrachten betere resultaten kunnen laten zien aan de gebruiker.

Behalve de context op zich, zal Google dankzij BERT ook veel beter spreektaal en conversaties kunnen interpreteren.

En dus komt Google dankzij BERT weer een stapje dichter bij het “mens” worden.

 

BERT en je on-page SEO

Dankzij BERT wordt je on-page SEO nog belangrijker om correct toe te passen. Het wordt nu bijvoorbeeld nog belangrijker om duidelijk te schrijven op je website, en je pagina’s van de juiste context en structuur te voorzien, zodat de Google spiders je website beter kunnen crawlen en beter zullen begrijpen waarover je website precies gaat.

Je kan BERT helpen om de context van je website beter te begrijpen, door je pagina’s nog beter te gaan structureren. Dit is altijd al belangrijk geweest voor je SEO maar zal nu nog belangrijker worden: duidelijk werken in alinea’s per sub-item dat over je onderwerp gaat. Elk sub-item kan je dan voorzien van duidelijke heading tags (h1, h2, h3,…). Hier zet je dan ook de juiste rich content bij die je voorziet van duidelijke meta-data.

Je zal met je content nog meer waarde moeten gaan leveren, en bijvoorbeeld ook een duidelijk antwoord moeten geven op vragen die mensen stellen. Dit zal behalve voor de BERT update ook je ranking via voice search ten goede komen.

De Google BERT update is bi-directioneel waardoor de interne linkstructuur op je website nog belangrijker zal worden. Pagina’s die je aan elkaar linkt, zullen elkaar versterken als ze relevante content bevatten. Met de komst van BERT zal dit nog belangrijker worden.

 

 

12. Google E-A-T

EAT staat voor Expertise, Autoritativeness & Trustworthyness.

EAT staat haaks op het YMYL principe, wat staat voor “Your Money or Your Life”. Behalve waardevolle content wil Google ook correcte content laten zien aan zijn gebruikers. Bijvoorbeeld websites die niet-onderbouwd gezondheids- of financieel advies geven of enkel een mening delen zullen daarom minder gewaardeerd worden door Google.

Ondertussen zijn EAT & YMYL belangrijker dan ooit als ranking factor.

 

Expertise

Toon je expertise online, en wordt de meest waardevolle speler in je vakgebied. Deel al je kennis, in plaats van schrik te hebben dat je te veel vrijgeeft.

Als voorbeeld neem ik een loodgieter. Een loodgieter kan ervoor kiezen om al zijn kennis online te gaan zetten. Bijvoorbeeld monsterblogs gaan schrijven, video’s opnemen, een boek schrijven,…

Als loodgieter ben je dan misschien bang dat mensen je dienst niet meer gebruiken. Maar het tegenovergestelde is waar: bij wie wil jij het liefste je lekkende kraan laten repareren? Bij een loodgieter die enkel contactgegevens online heeft staan? Of bij een loodgieter die je overal tegenkomt en van wie je al jaren al zijn tips leest? Mijn keuze is snel gemaakt.

 

Authoritativeness

Autoriteit wordt deels gecreëerd door backlinks. Hoe meer mensen linken naar je website, en hoe meer andere vertrouwde websites in jouw vakgebied dit ook doen, hoe hoger jouw autoriteit. Ook het aantal keren dat je content wordt gedeeld op bijvoorbeeld social media bepaalt mee de autoriteit van je website.

 

Trustworthyness

Laat gebruikers zien dat je te vertrouwen bent. Bijvoorbeeld: transparant je contactgegevens tonen, een foto van jezelf als ondernemer achter het bedrijf, website via SSL,..

Een andere manier om vertrouwen op te bouwen is om je klanten testimonials te laten schrijven. Goede beoordelingen van klanten zorgen voor een goede reputatie, wat je autoriteit bij Google ook ten goede komt. Als je goede reacties krijgt van je klanten op plekken zoals bijvoorbeeld Trustpilot, Tripadvisor, Facebook, Google My Business,… zal dit je trustworthyness alleen maar versterken. 

 

 

13. Video SEO

Google zet momenteel stevig in op het verrijken van de aangeboden zoekresultaten met allerlei data. Zo zie je in de zoekresultaten ook regelmatig YouTube video’s opduiken.

Hieronder geven we 6 tips om je video’s goed te doen scoren:

 

1. Titel en beschrijving van de video

Net zoals bij een websitepagina is de titel die je aan je video meegeeft enorm belangrijk. Vermeld hier dus zeker de zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden. Ook in de beschrijving kan je zoekwoorden kwijt. De ideale lengte van zo’n beschrijving is 100 tot 200 woorden.

 

2. Shares, comments, likes en subscribes

Een belangrijke ranking factor binnen YouTube is interactie (het aantal shares, comments, likes en subscribes). Hoe je dit zelf kan verbeteren? Doe op het einde van je video een oproep tot interactie. Veelvoorkomend is een oproep tot liken, maar wat nog beter werkt is het stellen van een concrete vraag.

 

3. Keyword tags

Iedere YouTube video kan voorzien worden van ‘keyword tags’. De zoekalgoritmes van zowel YouTube als Google hechten hier veel belang aan. Gebruik daarbij dus de juiste zoekwoorden en hou rekening met de volgorde: het eerste keyword krijgt door de zoekalgoritmes meer waarde toegekend dan de daaropvolgende tags.

 

4. Video thumbnails

Men zal sneller doorklikken naar video’s wanneer deze voorzien zijn van een interessante thumbnail. En omdat het zoekalgoritme in het bepalen van de ranking van je video’s rekening houdt met de click-through-ratio, heb je er ook alle belang bij om deze thumbnails zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Concreet zorg je best voor een opvallend kleurenpalet en thumbnailtitel niet langer dan 30 karakters.

 

5. Videolengte

YouTube wilt graag dat bezoekers zo lang mogelijk op hun website blijven. Daarom worden langere video’s (tussen 8 – 15minuten) door het zoekritme licht bevoordeeld. Ook mensen die iets willen bijleren zoeken vaak bewust naar deze langere video’s. Reden te over dus om best een iets langere video te posten.

 

6. Video suggesties

Wanneer je op YouTube een video bekijkt krijg je in een zijbalk ook thumbnails met andere video suggesties te zien. Je kan proberen om ook jouw video’s in deze zijbalk te krijgen en dan het liefst in de zijbalk van een populaire video. Hiervoor kan je de keywords van je eigen video afstemmen op de keywords van de video waarnaast je zou willen verschijnen. Tools zoals TubeBuddy en vidIQ kunnen je daarbij helpen!

 

Veel succes met het implementeren van deze SEO technieken

 

Auteur

Michel Tassent

Michel bezorgde ontelbare bedrijven topposities in Google. Die kennis & inzichten wilt hij graag met jou delen. SEO is niet meer dan een spelletje. Als je de regels begrijpt, kan je business groeien.

Winnen met zoekwoorden - Lange Winkelhaakstraat 26 - 2060 Antwerpen - info@winnenmetzoekwoorden.be - T: 03 232 37 98