Winnen met zoekwoorden

25 handige en krachtige SEO tools

De lijst hieronder bevat 25 handige SEO tools die je kunnen helpen om hoger te gaan scoren in Google.

Deze lijst met SEO tools is onderverdeeld in 3 groepen:

  1. SEO tools voor zoekwoordonderzoek
  2. SEO tools voor optimalisatie
  3. SEO tools voor linkbuilding

 

Natuurlijk zijn er nog veel meer SEO tools dan degene die ik hier vermeld. De SEO tools in deze lijst zijn allemaal tools die ikzelf gebruik en die ik zelf handig vind.

Sommige van deze tools zijn gratis, anderen betalend. Maar de meeste van deze SEO tools bieden je sowieso een trial-versie aan die je lang genoeg kan gebruiken om je website te gaan optimaliseren.

 

SEO tools voor zoekwoordonderzoek

Google zoekwoordplanner (Google keyword planner)

Google Keyword Planner (Google Zoekwoordplanner) is een onderdeel van Google Ads (de nieuwe benaming van Google AdWords). Met deze tool van Google kan je meten hoeveel er gezocht wordt op een specifiek zoekwoord of een specifieke combinatie van zoekwoorden. Je kan deze tool gratis gebruiken maar dan zijn je resultaten beperkt. In plaats van het exacte aantal zoekopdrachten voor een bepaald zoekwoord, krijg je dan slechts een indicatie: bijvoorbeeld 10 - 100, of 100 - 1000.

Google Keyword Planner kan je helpen met twee zaken: het vinden van nieuwe zoekwoordideeën en het opvragen van data van bepaalde zoekwoorden. Als je op zoek bent naar nieuwe zoekwoorden, kan je een aantal gerelateerde zoekwoorden opgeven (maximum 10). De tool zal je vervolgens een hele hoop gerelateerd zoekwoorden geven met de data die daarbij hoort (o.a. zoekvolume, concurrentie, klikprijs). 

Dankzij Google Zoekwoordplanner weet je dus exact hoeveel keer een bepaald zoekwoord wordt ingegeven in Google. Dit is zeer waardevolle informatie als je SEO doet.

 

Wat kan je allemaal doen met Google Keyword Planner?

  • Schatting van verkeer voor zoekwoorden die gebruikers in Google intypen
  • Hoeveel keer er op een zoekwoord wordt gezocht
  • inclusief bekijken per land
  • inclusief bekijken per apparaattype
  • Desktop
  • Mobiel
  • Tablet
  • De mogelijkheid al deze resultaten te downloaden

 

Hoe kan je Google Keyword Planner gebruiken voor zoekwoordonderzoek?

Prioriteit geven aan zoekwoorden

Als je weet hoeveel keer een bepaald zoekwoord (of een bepaalde zoekwoordcombinatie) wordt opgezocht, dan kan je prioriteiten gaan leggen.

Zoekwoorden die veel gezocht worden, kunnen ervoor zorgen dat er meer mensen op je website terecht komen. Je kan deze zoekwoorden voorrang geven, en voor deze zoekwoorden je pagina’s veel dieper gaan optimaliseren.

Dit doe je niet voor enkele zoekwoorden, maar in principe moet je website geoptimaliseerd zijn voor minstens honderden zoekwoorden. Voor sommige klanten heb ik in het verleden zelfs al websites geoptimaliseerd voor meer dan duizend zoekwoorden.

 

Gewicht geven aan zoekwoorden

Je kan ook meer gewicht geven aan zoekwoorden die populair zijn, en minder gewicht geven aan zoekwoorden die minder vaak worden opgezocht. Hiermee bedoel ik dat je populaire zoekwoorden meer laat terugkomen op je pagina dan zoekwoorden die minder populair zijn. Synonieme, en aanverwante zoekwoorden op deze pagina’s kan je dan bijvoorbeeld ook meer of net minder gewicht geven.

 

Content is King

Als je weet dat bepaalde zoekopdrachten veel gebruikt worden door je doelgroep, dan kan je hier je voordeel uit halen. Je kan voor deze populaire zoekwoorden specifieke pagina’s gaan maken met waardevolle content voor je doelgroep. Hoe waardevoller deze pagina’s zijn voor je gebruiker, des te waardevoller deze pagina's ook zijn voor Google. Behalve tekst, kan je op deze pagina’s bijvoorbeeld ook waardevolle afbeeldingen of een video plaatsen.

 

Context is Queen

Google wil steeds meer mens worden. De afgelopen jaren is Google hoe langer hoe meer in context gaan werken. Dus behalve optimaliseren op de zoekwoorden zelf, wordt het voor Google hoe langer hoe belangrijker om zoekwoorden ook van de juiste context te voorzien.

Zo zijn er bij zoekwoorden steeds nuanceverschillen. Google kan hiermee nog niet zo goed overweg. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij deze nuances, en te optimaliseren op het juiste woord, of de juiste woordcombinaties.

Ik geef je een voorbeeld:

Het woord “prijs” en het woord “prijzen” zijn niet hetzelfde. Als mensen zoeken op “prijs”, dan willen ze graag één prijs. Zoeken ze op “prijzen”, dan willen ze misschien liever een prijslijst, of dan zijn ze bijvoorbeeld op zoek naar een vergelijking tussen verschillende prijzen voor bepaald een product of bepaalde dienst.

Je kan een pagina dus gaan optimaliseren op het zoekwoord “prijs” of op het zoekwoord “prijzen”.

Veel mensen die een pagina optimaliseren, zullen hier te snel conclusies trekken, en de pagina voor beide nuances optimaliseren. Maar dan zal je nooit het meest gerichte resultaat krijgen dat je wellicht beoogt met je SEO.

Het is dus belangrijk dat je je bewust bent van deze nuances, en dat je weet naar wat je doelgroep exact op zoek is. Zo word je het meest waardevol voor je doelgroep en kan je met je SEO echt het verschil gaan maken.

 

Meten is weten

Dankzij Google Keyword Planner kan je echt gaan meten welke zoekwoorden er veel gezocht worden. Als je jouw pagina’s optimaliseert met al deze zoekwoorden, dan kan je echt gaan domineren in Google.

Website: https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/
(betalend, actieve AdWords account nodig)

 

Google Suggesties

Google Suggesties is ook een handige manier om tot zoekwoorden te komen:

Als je in Google een woord intypt, dan gaat Google je meteen suggesties geven. Dit zijn dan de meest gebruikte zoektermen in combinatie met het woord dat je hebt ingetypt.

Google zal bij het intypen van een zoekopdracht suggesties geven. Je kan de suggesties verder bestuderen door bij een bepaalde zoekopdracht een spatie voor of achter het zoekwoord te plaatsen. Op deze manier kan je ook allerlei zoekwoorden ontdekken en mee opnemen in je zoekwoordonderzoek.

Google Suggesties kan je heel waardevolle informatie opleveren, om tot de juiste zoekwoorden in jouw markt te komen.

Wees origineel: een spatie voor of achter het woord geeft al een ander resultaat. Doe hier je voordeel mee.

Let op: Google houdt je zoekgeschiedenis bij, en gaat je zoekresultaten afstemmen op jou als individuele gebruiker.

Wil je een neutraal resultaat wanneer je Google Suggesties gebruikt?

Gebruik dan de “incognitomodus” (Chrome), “privévenster” (Safari & Firefox) of “InPrivate navigatie (Internet Explorer).

Website: https://google.be
(Gratis)

 

Google Trends

Je kan ook Google Trends raadplegen. Google Trends is een gratis tool van Google. Dankzij Google Trends kan je op een heel simpele manier te weten komen hoeveel er op bepaalde woorden of woordcombinaties wordt gezocht, en je kan ook een aantal synoniemen met elkaar vergelijken. Google Trends kan je per land raadplegen, of wereldwijd.

Google Trends kan je helpen bepalen op welke soorten zoekwoorden je moet mikken. Een online leerplatform zal bijvoorbeeld een keuze moeten maken of ze het zoekwoord "opleidingen" of "cursussen" moeten implementeren op haar website. Of is het verstandiger om "opleiding" ipv "opleidingen" te gebruiken? Google Trends helpt je hiermee door duidelijk te maken op welk woord er vaker gezocht wordt. 

Website: https://trends.google.nl/trends/?geo=NL
(Gratis)

 

Ubersuggest

Ubersuggest van Neil Pattel is een gratis alternatief voor Google Keyword Planner. Samen met Keyword Planner zijn dit onmisbare tools voor je zoekwoordenonderzoek.

Geef een zoekwoord of website op en bepaal het land van herkomst. Ubersuggest zal je een grote hoeveelheid gerelateerde zoekwoorden voorschotelen, maar je kan ook achterhalen hoe het maandelijks volume verdeeld wordt onder verschillende websites. Erg handig om zoekwoorden te bekomen en om aan concurrentieanalyse te doen.

Behalve het bekijken van zoekvolume voor bepaalde zoekwoorden, kan je met Ubersuggest nog veel meer.

Voor een gratis tool, is het eigenlijk verbazingwekkend wat je allemaal kan doen met Ubersuggest.

 

Wat kan je allemaal doen met Ubersuggest?

Een aantal essentiële zaken voor zoekwoordonderzoek:

  • zoekvolume bekijken per zoekwoord
  • zoekvolume bekijken per datum
  • zoekvolume bekijken per land
  • zoekvolume bekijken voor aanverwante zoekwoorden
  • suggesties bekijken voor aanverwante zoekwoorden
  • Google positie per zoekwoord
  • Geschat aantal bezoekers per zoekwoord
 

Met Ubersuggest kan je onderstaande zaken voor elke website raadplegen, dus ook die van je concurrent:

  • Zoekvolume per zoekwoord
  • Google positie per zoekwoord of zoekopdracht
  • Geschat aantal bezoekers per zoekwoord of zoekopdracht
  • Kost per klik per zoekwoord of zoekopdracht
  • betaalde moeilijkheid per zoekwoord of zoekopdracht
  • SEO moeilijkheid per zoekwoord of zoekopdracht
  • Aantal backlinks
  • Domein autoriteit
  • Aantal social shares

 

Waarom zou je Ubersuggest gebruiken?

Inzicht krijgen in de SEO van je concurrenten

Dankzij Ubersuggest krijg je niet enkel een goed beeld van je eigen SEO scores, maar je krijgt meteen ook zicht op de SEO van je concurrent. Hierdoor wordt het veel gemakkelijker voor jou om je te gaan onderscheiden, en je SEO beter te maken dan je concurrentie.

Ubersuggest versus Google Keyword Planner

Ubersuggest is niet zo gedetailleerd als Google Keyword Planner. Met Keyword Planner zal je veel accuratere resultaten krijgen per zoekopdracht. Maar Ubersuggest geeft je wel een hele goede indicatie. Hiermee kan je meteen aan de slag. Ook is Ubersuggest momenteel beter in het verkrijgen van Longtail zoekopdrachten. Dit is iets waar Keyword Planner momenteel achterblijft. En vergeet niet: Ubersuggest is volledig gratis, terwijl Google Keyword Planner betalend is.

Doe er dus je voordeel mee.

Website: https://neilpatel.com/ubersuggest/
(Gratis)

 

 

SEMrush

SEMrush is een betalend alternatief voor Google Keyword Planner en Ubersuggest. De mogelijkheden van SEMrush zijn gelijkaardig: je kan met SEMrush zoekwoordonderzoek doen, kijken welke strategie je concurrenten toepassen, een SEO analyse maken van je websitepagina’s en blogs, kijken naar backlinks,...

SEMrush is een grote autoriteit en wordt gebruikt door miljoenen SEO specialisten. Grote bedrijven zoals Paypal, Amazon, Quora, Forbes, Deloitte, BNP Paribas,... gebruiken ook allemaal SEMrush voor hun SEO.

Website: https://www.semrush.com/
(Betalend, vanaf 99,99 euro per maand)

 

Moz Keyword Explorer

MOZ keyword explorer is nog een alternatief om te gebruiken bij je zoekwoordonderzoek. Met MOZ keyword explorer kan je zoeken op miljoenen zoekwoorden en hun volume raadplegen. Met MOZ keyword explorer krijg je ook een SERP analyse, inclusief backlink en social media data.

Website: https://moz.com/explorer
(Gratis account voor 10 queries per maand, betalend voor meer mogelijkheden)

 

Yoast Suggest

Yoast Suggest is een hele handige gratis tool, gebaseerd op Google Suggesties. Dankzij Yoast Suggest kan je op een heel gemakkelijke manier long-tail zoekwoorden bekomen. Je geeft een short tail zoekterm in, en Yoast Suggest zal dan alle mogelijke long-tail varianten voor jou weergeven. Een must-have als je jouw SEO wilt gaan uitbreiden met long-tail zoekwoorden.

Website: https://yoast.com/suggest/
(Gratis)

 

Extra tips & tricks om tot de juiste zoekwoorden te komen

De juiste categorieën voor de producten in je webshop vinden

Als je eigenaar bent van een webshop, dan is het belangrijk om te weten welke categorieën je het best gebruikt voor de producten die je verkoopt. Deze productcategorieën zijn immers belangrijke zoekwoorden voor je doelgroep.

Een handige manier om je exacte productcategorieën te weten te komen, is om te gaan kijken bij bekende webshops, zoals Bol.com en Amazon.

Deze grote spelers doen enorm veel onderzoek naar usability en conversie. Maar ook hun SEO staat op punt. Het zou zonde zijn om extra werk te steken in dit gedeelte van je zoekwoordonderzoek, terwijl je het gewoon kan overnemen van de grote spelers.

Ga eerst kijken naar de categorieën die voor jou van toepassing zijn. Vergelijk deze categorieën bij de grote webshops met de categorieën in jouw webshop.

De volgende stap is om te gaan kijken of deze zoekwoorden ook echt het meest worden gebruikt door jouw doelgroep. Hiervoor kan je dan weer de tools gebruiken die we reeds hebben besproken zoals Google Trends, Ubersuggest of Google zoekwoordplanner.

Het spreekt voor zich dat je voor de naam van elke categorie in je webshop het zoekwoord gebruikt dat het meest wordt gezocht door je doelgroep. Op je productpagina’s zelf kan je dit zoekwoord nog versterken, en ook gelijkaardige zoekwoorden of synoniemen gebruiken.

 

Synoniemen van je zoekwoorden vinden

In sommige gevallen kan het belangrijk zijn om ook te gaan optimaliseren op synoniemen van je zoekwoorden. Zeker als je websites in het Nederlands optimaliseert, zal je merken dat Google nog niet goed overweg kan met synoniemen. Dan is het belangrijk om je pagina’s ook te gaan optimaliseren voor deze synoniemen.

Hier kan je zoekwoorden vinden die je eventueel over het hoofd ziet. Zo zal een tapijthandelaar in België vaker het woord "tapijt" gebruiken, terwijl onze noorderburen misschien vaker het woord "karpet" gebruiken. Achterhaal dus zoveel mogelijk varianten van je belangrijkste zoekwoord, deze kunnen ook een waarde hebben voor jouw website.

Via onderstaande websites en tools kan je makkelijk synoniemen vinden:

Vergelijk deze synoniemen in de tools voor zoekwoordonderzoek, zoals Ubersuggest, Google Trends of Google zoekwoordplanner. Dan weet je meteen op welke synoniemen er veel wordt gezocht. Zo kan je je pagina’s ook optimaliseren voor deze zoekwoorden.

 

 

SEO Tools voor optimalisatie

Google Search Console

Google Search Console is een onmisbare tool voor je SEO. Deze tool is van Google zelf en wordt gratis aangeboden. Met Google Search Console kunnen websitebeheerders raadplegen hoe je website door Google wordt gezien. Je kan er ook indexeringsproblemen oplossen, en je kan er de zichtbaarheid van je website verbeteren.

 

Wat kan je allemaal doen met Google Search Console?

Prestaties

In het vak Prestaties zie je bovenaan hoe jouw website momenteel presteert. In dit vak kan je het totaal aantal weergaven van je website raadplegen, je ziet het aantal klikken op je website, de gemiddelde CTR (= click through rate) en ook je gemiddelde positie in Google. Je kan deze gegevens raadplegen voor verschillende periodes, zoals de afgelopen 28 dagen, de afgelopen 3 maanden, het afgelopen jaar, of je kan werken met een zelf gekozen periode. Je kan deze gegevens dan gaan vergelijken met andere periodes. Dit deel van Google Search Console is een krachtige tool wanneer je aanpassingen hebt gemaakt aan je website, en je wilt zien welke resultaten deze aanpassingen hebben teweeg gebracht in je ranking en bij je bezoekers.

Je kan in het vak Prestaties onderaan ook raadplegen welke pagina’s op je website het meest populair zijn, dankzij welke zoekresultaten mensen op je website terecht komen, vanuit welke landen er het meeste naar je website wordt gesurft, en met welke apparaten (Desktop, mobiel, tablet).

Dit kan je met het vak prestaties doen om je SEO te gaan optimaliseren:

 
  • Zoekopdrachten

Als je weet met welke zoekopdrachten mensen bij jou terecht komen, kan je de desbetreffende pagina’s op je website optimaliseren voor deze zoekopdrachten.

 
  • Pagina’s

Als je weet welke pagina’s het meest populair zijn, kan je deze pagina’s verder optimaliseren om hoger te ranken in Google. Je kan op de pagina nog meer waarde bieden, zoals bijvoorbeeld behalve tekst ook een video te plaatsen, of nog dieper gaan in je content.

 
  • Landen

Als je weet vanuit welke landen mensen op je pagina terecht komen, kan je voor deze landen verder optimaliseren. Je kan je content specifieker maken voor een bepaald land, of bijvoorbeeld een vertaling aanbieden.

 

Apparaten

Dit onderdeel was de afgelopen jaren zeer belangrijk. Dankzij de komst van de smartphone en de tablet gaan hoe langer hoe meer mensen mobiel surfen. Je website mobielvriendelijk maken was de afgelopen jaren dan ook een must. Google hanteert momenteel de “Mobile First Index”, wat wil zeggen dat ze eerst indexeren op websites die “mobiel vriendelijk” zijn. Dus websites die de stap naar mobiel nog niet hebben gezet, zijn door Google ondertussen serieus afgestraft, met een negatieve ranking tot gevolg.

 

Zoekopmaak

In het vak zoekopmaak zie je hoe de opmaak van je website in de zoekresultaten wordt weergegeven. Je kan er als website eigenaar voor kiezen om aan mobiele gebruikers een simpele versie van je website te tonen. In het vak zoekopmaak kan je dan zien hoe je website wordt weergegeven voor mobiele weergave.

 

URL-inspectie

In het vak URL-inspectie kan je een specifieke URL testen. Hier kan je raadplegen of deze URL door Google werd geïndexeerd. Als Google de URL heeft geïndexeerd, dan kan hij weergegeven worden in de zoekresultaten. Je kan hier ook optimalisaties raadplegen. Bij Mobiele Bruikbaarheid zie je bijvoorbeeld of de specifieke pagina geschikt is voor mobiele apparaten.

 

Index: Dekking

In het vak dekking (bij Index) zie je of er indexeringsproblemen zijn op je website. Indexeringsproblemen kunnen voorvallen wanneer je een bepaalde pagina hebt verwijderd, of niet correct hebt doorverwezen.

 

Index: Sitemaps

In dit vak kan je de sitemap van je website aanleveren aan Google. Zo weet Google hoe je website mag geïndexeerd worden. Een sitemap bevat de structuur van je volledige website. Dit wil dus zeggen een structuur waarin alle pagina’s, bijlagen, auteurs, producten, categorieën, tags, … van je website vermeld staan. Dit is normaal gezien een .xml bestand.

Wordpress bijvoorbeeld levert standaard geen sitemap aan. Hiervoor moet je dan een aparte plugin gebruiken, die de sitemap aanmaakt voor jou. Een populaire SEO plugin voor Wordpress die ook een sitemap kan aanmaken is Yoast. Van zodra de plugin je sitemap heeft aangemaakt, kan je in het vak Index > Sitemap van Google Search Console dit bestand aanleveren aan Google.

In dit vak kan je ook zien of er indexeringsfouten zijn opgetreden. Belangrijk om deze fouten op te lossen, als je wil dat Google je volledige website vlekkeloos indexeert.

 

Optimalisaties: mobiele bruikbaarheid

Omdat er steeds meer mensen mobiel surfen, en Google daarom ook eerst voor mobiel indexeert, is het belangrijk je website mobiel vriendelijk te maken. In dit vak kan je zien welke pagina’s mogelijke problemen hebben met gebruiksgemak op mobiele apparaten.

 

Optimalisaties: zoekvak voor sitelinks

Sitelinks van Google zijn de links die onder een zoekresultaat worden getoond, en die verwijzen naar een subpagina van je website. Dankzij deze sitelinks kunnen gebruikers sneller het resultaat vinden waar ze naar op zoek zijn. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt, kan je veel voordeel halen uit sitelinks. Zo kunnen er bijvoorbeeld je productcategorieën worden getoond. Dankzij sitelinks zal je in veel gevallen een hogere doorklikratio krijgen, met meer verkeer naar je website en meer conversie.

In dit vak in Google Search Console kan je de Google sitelinks voor je website raadplegen.

 

Beveiligingsproblemen en handmatige acties

 

  • Externe links

Hier kan je alle externe links (ook backlinks genoemd) naar je website raadplegen.

 

  • Interne links

Hier kan je alle interne links op je website raadplegen.

 

  • Tekst met de meeste links naar jouw pagina

Hier zie je de tekst die wordt gebruikt bij alle externe links naar je website.

 

 

Waarom zou je Google Search Console gebruiken?

Dit zijn de redenen om Google Search Console te gebruiken:

  • Een XML sitemap bestand aanleveren om indexering door Google te bespoedigen
  • De indexeringsstatus van je website bekijken
  • Crawlfouten en fouten m.b.t. indexering oplossen
  • Mobiele bruikbaarheid van je website controleren
  • Prestaties van je website raadplegen
  • Zoekopdrachten
  • Pagina’s
  • Landen
  • Apparaten
  • Zoekopmaak
  • Interne links op je website raadplegen
  • Externe links naar je website raadplegen

Website: https://search.google.com/search-console/
(Gratis)

 

Google Analytics

Google Analytics is nog zo’n onmisbare tool voor in je “SEO-koffer”.

Met Google Analytics kan je heel accuraat raadplegen hoeveel bezoekers er op je website terechtkomen, via welke apparaten je website wordt bezocht, hoeveel bezoekers je converteert naar klant, en welke weg bezoekers daarbij afleggen.

Je kan in detail kijken naar je verkeer, je kan het gedrag van je bezoekers analyseren, je kan je doelgroep in kaart brengen, je kan de acquisitie van je doelgroep bekijken, en je kan je behaalde conversies raadplegen.

 

Homepage

In het vak Homepage van Google Analytics kan je deze zaken raadplegen:

Aantal gebruikers

Hier zie je het aantal gebruikers op je website voor een bepaalde periode. Je kan hier ook kijken of er een stijging of daling is van het aantal gebruikers in vergelijking met een vorige periode. Aantal gebruikers zijn het aantal unieke gebruikers op je website. Komt eenzelfde gebruiker meermaals terug naar je website, dan telt hij nog steeds als dezelfde gebruiker.

 

Aantal sessies

Hier zie je het aantal sessies er zijn geweest per gebruiker. Wanneer eenzelfde gebruiker meermaals terugkomt naar je website, heeft hij meerdere sessies op je website. In dit vak kan je het aantal sessies raadplegen voor al je gebruikers.

 

Bouncepercentage

Hier zie je de bounce rate van je gebruikers, uitgedrukt in procent. Het bouncepercentage is het aantal gebruikers dat slechts één pagina van je website bezoekt en daarna meteen weer weggaat.

De bounce rate of bouncepercentage is een handige indicatie voor je SEO. Als je bijvoorbeeld je website veel te algemeen hebt geoptimaliseerd, dan zal je bouncerate wellicht hoger zijn, omdat gebruikers dan niet de gerichte informatie vinden waarop ze hebben gezocht. Ze klikken dan meteen weer weg. Aan jou is dan de taak weggelegd om je SEO te gaan verfijnen.

Natuurlijk zijn er nog andere oorzaken van een hoge bounce rate, zoals de snelheid waarmee je website geladen wordt, of andere usability problemen op je website. Ook dit is onrechtstreeks SEO gerelateerd en zal je bij een goed SEO beleid willen aanpakken om hoger te gaan scoren in Google.

 

Sessieduur

Sessieduur wordt ook wel “dwell time” genoemd. Het is de tijd die mensen spenderen op je website. Als je een hoge dwell time hebt - dus een lange sessieduur - dan wil dit zeggen dat je website en ook je content waardevol zijn voor je gebruiker. Google zal hiermee rekening houden bij de beoordeling van je website en bij je ranking in de zoekresultaten. Belangrijk dus om een lange sessiesduur te verkrijgen bij je bezoekers.

Net zoals het bouncepercentage is ook de sessieduur een belangrijke indicatie voor je SEO.

Een aantal zaken die je hiermee op weg helpen zijn gerelateerd aan usability. Is de tekst op je website makkelijk leesbaar, dan is de kans groter dat bezoekers langer op je website blijven dan wanneer dit niet het geval is. Ook je laadtijd speelt een rol. Als een gebruiker 5 seconden moet wachten voordat een pagina geladen wordt, zal hij al gauw zijn informatie elders gaan zoeken.

 

Realtime

In het vak Realtime van Google Analytics kan je het bezoekersgedrag in realtime raadplegen. Je krijgt dan de gegevens zoals ze beschikbaar zijn op het moment dat je Google Analytics raadpleegt.

Deze zaken kan je in het vak Realtime raadplegen:

 

Overzicht

Hier krijg je een overzicht van wat er in real time (dus op het moment dat je Google Analytics raadpleegt) allemaal gebeurt op je website. Deze zaken kan je in real time bekijken in het vak Overzicht:

  • het aantal actieve gebruikers,
  • het aantal paginaweergaven,
  • de belangrijkste verwijzingen naar je website,
  • het beste sociaal verkeer waarmee gebruikers worden doorverwezen naar je website
  • de belangrijkste zoekwoorden waarmee gebruikers op je website terecht komen
  • de belangrijkste actieve pagina’s die je gebruikers raadplegen
  • de belangrijkste locaties waar je gebruikers zich bevinden
 

Locaties

In het onderdeel Locaties zie je alle locaties waar de gebruikers van je website zich bevinden. Zo kan je bekijken in welke landen de huidige actieve bezoekers zich bevinden, en je kan er ook het aantal paginaweergaven raadplegen.

 

Verkeersbronnen

In het onderdeel Verkeersbronnen zie je de verschillende verkeersbronnen van je huidige actieve bezoekers. Je kan raadplegen via welk medium je actieve gebruikers op je website zijn terechtgekomen, via welke bron ze je website hebben gevonden, en je ziet het aantal actieve gebruikers per medium en per bron.

 

Content

In het onderdeel Content kan je het aantal actieve pagina’s raadplegen dat in real time wordt bezocht. Je ziet er je paginatitel en het aantal actieve gebruikers op die pagina.

 

Gebeurtenissen

In het vak gebeurtenissen zie je in real time het aantal gebeurtenissen op elke pagina van je website. Dit zijn de acties die een gebruiker doet op je pagina, zoals het downloaden van een bestand, klikken op advertenties, weergaven van video’s,... Dit kan Google Analytics allemaal voor jou meten.

 

Conversies

Hier zie je het aantal conversies die je in real time hebt. Met conversies worden bedoeld de acties die een gebruiker heeft voltooid die belangrijk zijn voor het succes van je bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop zijn in je webshop, het betalen van een dienst, of het aanmelden op een mailinglijst.

 

Doelgroep

In het vak Doelgroep kan je bij Google Analytics kijken naar alle gebruikers van je website. Je kan hier in detail gaan kijken naar het aantal totale gebruikers, nieuwe gebruikers, het aantal sessies per gebruiker, de gemiddelde sessieduur, het aantal paginaweergaven en je bounce percentage.

Demografie

Bij demografie kan je gaan kijken naar het soort personen die je pagina bezoekt, zoals het geslacht en de leeftijd (indien beschikbaar).

 

Interesses

Hier kan je zien met welke interesses bezoekers je website bezoeken.

 

Geografie

Hier zie je de taal en de locatie van je gebruikers

 

Gedrag

Hier zie je of het nieuwe of terugkerende bezoekers zijn. Je kan er het aantal sessies en de betrokkenheid van je doelgroep raadplegen.

 

Technologie

Hier kan je raadplegen met welke browser de doelgroep je website bekijkt, met welk besturingssysteem ze werken en via welke ISP ze je website raadplegen.

 

Mobiel

In het vak mobiel zie je het aantal gebruikers van je website die mobiel surft, via tablet of via desktop, en met welke specifieke apparaten ze dat doen, zoals een iPhone, Samsung Galaxy,...

 

Gebruikersstroom

Nog een interessant vak om te raadplegen (en dat recent werd toegevoegd aan Analytics) is het vak Gebruikersstroom. Hier zie je in detail welke weg je gebruiker aflegt om op je website terecht te komen, en welke pagina’s hij achtereenvolgens bekijkt. Met deze analyse kan jij je website gaan optimaliseren en ervoor te gaan zorgen dat je je gebruiker kan sturen naar de pagina’s die jij wilt.

 

Acquisitie

In het vak Aquisitie zie je hoe mensen je website vinden. Je ziet organisch verkeer, verkeer via Google Ads, campagnes, social media,...

 

Gedrag

In het vak gedrag kan je in detail gaan kijken naar het specifieke gedrag van je gebruikers. Je kan bijvoorbeeld kijken op welke manier de eesrte interactie met je website was, en welke de daaropvolgende acties waren. Je kan dit ook raadplegen specifiek voor bepaalde content op je site. In dit vak kan je ook de laadsnelheid gaan nakijken die voor een gebruiker van toepassing was, welke zoekopdrachten mensen ingeven op je website, en welke gebeurtenissen er plaatsvonden op je site.

 

Conversie

Hier zie je in detail alle rapporten die te maken hebben met conversie. Je kan er de doelen raadplegen waarmee je conversie wenst te betalen, en wanneer je aan e-commerce doet je aantal bestellingen en omzetcijfers raadplegen.

Website: https://analytics.google.com/analytics/
(Gratis)

 

Moz Toolbar

Moz toolbar is een handige tool om meteen in je browser de SEO te raadplegen van een specifieke website. Je ziet dan in één oogopslag hoeveel backlinks de specifieke pagina heeft, hoeveel de pagina autoriteit (PA) bedraagt en hoeveel de domeinautoriteit (DA) bedraagt.

Website: https://moz.com/products/pro/seo-toolbar
(Gratis)

 

Web Page Test

Web page test is een gratis tool om na te kijken hoe snel je website geladen wordt. Deze tool was vroeger vooral populair bij developers. Ondertussen zijn er ook alternatieven beschikbaar.

Website: https://www.webpagetest.org/
(gratis)

 

Google Page Speed Insights

Google zelf biedt ook een tool aan om de laadsnelheid van je website te kunnen nakijken: Google PageSpeed Insights. Deze tool is ietwat beperkter dan sommige andere alternatieven. Maar je kan er zeker ook mee aan de slag om de laadsnelheid van je website te gaan optimaliseren.

Website: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl
(gratis)

 

Pingdom Website Speed Test

Pingdom is nog een tool om de snelheid van je website snelheid te meten. Bij Pingdom kan je verschillende locaties kiezen van servers, zodat je de laadsnelheid van je website voor verschillende landen kan bekijken. Het rapport dat je te zien krijgt is zeer uitgebreid. Hiermee kan je aan de slag om je website te gaan verbeteren, en stelt je in staat om echt in de diepte te gaan optimaliseren.

Website: https://tools.pingdom.com/
(gratis)

 

GTmetrix

Ook zeer bekend voor optimalisatie van je website laadsnelheid is GMetrix. Ook hier krijg je een heel uitgebreide analyse te zien van je website en kan je diepgaand je website gaan optimaliseren zodat ze sneller kan laden.

Website: https://gtmetrix.com
(gratis)

 

Google Mobielvriendelijke Test

Mobielvriendelijke websites worden hoe langer hoe belangrijker voor Google en voor je gebruikers, zeker sinds de “mobile first index” van Google.

Google Mobiele vriendelijkheidstest is een hele simpele tool van Google waarmee je kan raadplegen of je website mobielvriendelijk is.

Website: https://search.google.com/test/mobile-friendly
(gratis)

 

Think With Google

Think with Google is een soort kennisbank van Google. Je kan je abonneren om de laatste tips, trends en inzichten te ontvangen. Deze tool wil online marketeers opleiden, en is dan ook zeer populair bij de professionals. Ook voor je SEO kan het belangrijk zijn om updates van Google zelf te ontvangen.

Als jij ook de laatste nieuwe trends, tips, advies,... wilt ontvangen van de mensen van Google zelf, dan kan je je gratis abonneren op deze dienst.

Website: https://www.thinkwithgoogle.com/
(Gratis)

 

Yoast SEO

Yoast is de meestgebruikte SEO plugin voor Wordpress. Dankzij Yoast kan je op een hele makkelijke manier je SEO toepassen. De plugin geeft je enorm veel mogelijkheden om makkelijk je on-page SEO te doen:

  • Je kan makkelijk per pagina of bericht de juiste zoekwoorden of -zinnen ingeven in je meta data zonder dat je in de code hoeft te komen
  • Je kan aanpassen hoe Google je resultaat zal weergeven
  • Yoast levert automatisch ook een XML sitemap
  • Je kan makkelijk de Facebook OpenGraph data aanpassen
  • Yoast kan je redirects regelen
  • Met Yoast kan je aangeven welke pagina’s wel en niet geïndexeerd moeten worden
  • ...

Als je Wordpress gebruikt is deze plugin een must-have.

Website: https://yoast.com
(gratis & betalend)

 

Screaming Frog

Screaming Frog is een handige tool die je website kan crawlen om te kijken of je duplicate content op je website hebt staan.

Duplicate content is dezelfde content die meerdere keren terugkomt op je website. Dit kan je best vermijden, omdat je anders meerdere keren voor dezelfde content zal ranken in Google. Dan word je concurrent van jezelf en dat is voor SEO en je ranking niet ideaal.

Website: https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/
(Gratis met een crawl limiet van 500 url’s. Betalende versie met meer mogelijkheden)

 

Rank Tracker

Rank tracker is niet de eerste de beste SEO optimalisatie tool. Met Rank Tracker kan je een onbeperkt aantal domeinen en zoekwoorden tracken om te kijken hoe goed ze ranken in Google. Ook kan je met Rank Tracker je lokale SEO inspanningen bekijken en raadplegen hoe je website wordt weergegeven in de SERP. Ook een handige feature van deze tool: je kan zowat alle Google services integreren in Rank Tracker, zoals bijvoorbeeld Analytics en Search Console. Grote bedrijven die Rank Tracker gebruiken zijn bijvoorbeeld Amazon, Microsoft, Disney, Heineken en IBM. Rank Tracker is een zeer uitgebreid SEO pakket, maar niet goedkoop.

Website: https://www.link-assistant.com/rank-tracker/
(Gratis proefversie, Pro versie betalend)

 

 

SEO Tools voor Linkbuilding

Behalve de tools die we al besproken hebben, zijn er ook nog andere handige tools die je kan gebruiken enkel en alleen voor je Linkbuilding strategie.

 

Moz Link Explorer

Moz link explorer is een tool waarmee je de backlinks van een bepaalde pagina of website kan raadplegen. Je ziet er dan de spam score van een bepaalde link, welke backlinks de pagina heeft, het aantal gebroken links, …

Je kan dit niet alleen voor je eigen website raadplegen maar ook voor je concurrenten.

Dit is een must-have tool wanneer je met linkbuilding aan de slag gaat.

Website: https://moz.com/link-explorer
(Gratis)

 

Social Mention

Een krachtige gratis tool om te kijken waar op het internet je merknaam wordt vernoemd. In sommige gevallen zal de desbetreffende auteur wel je merk vernoemen, maar geen link naar je website vermelden. Dankzij Social Mention weet je waar je brand wordt vernoemd, en kan je de nodige stappen zetten om hiermee meer backlinks te krijgen.

Website: https://brandmentions.com/socialmention/
(Gratis)

 

Mention

Met deze tool krijg je gratis e-mail alerts wanneer je merknaam op het internet wordt vermeld.

Website: https://mention.com
(Gratis proefversie, betalende versie met meer mogelijkheden)

 

Ahrefs backlink checker

Met ahrefs backlink checker kan je zeer accuraat alle links raadplegen die naar je website - of die van je concurrenten - verwijzen. Ahrefs backlink checker bevat wellicht één van de meest up-to-date indexes om backlinks te raadplegen. Behalve deze tool, bevat ahrefs backlink checker ook andere mogelijkheden zoals een schatting van het verkeer via deze backlinks en zoekwoordsuggesties.

Website: https://ahrefs.com/nl/backlink-checker
(Gratis proefversie, betalende versie met meer mogelijkheden)

 

Conclusie

Kortom zijn er verscheidene tools die je kunnen helpen bepaalde elementen in je SEO strategie op punt te stellen, zoekwoorden te bekomen, zoekwoorden te analyseren etc. Echter moet je je bewust zijn dat dit een hulpmiddel is om aan SEO te doen. Laat je dus niet leiden door deze tools en probeer altijd het hoofd koel te houden bij het maken van een beslissing.

Onthoud dus goed: "A fool with a tool, is still a fool". Probeer deze tools te gebruiken als versterking van en gebruik je een tool overmatig probeer dan de data die er niet toe doet weg te selecteren zodat jij te allen tijde een overzichtelijk beeld hebt waar je mee bezig bent.

 

Auteur

Michel Tassent

Michel bezorgde ontelbare bedrijven topposities in Google. Die kennis & inzichten wilt hij graag met jou delen. SEO is niet meer dan een spelletje. Als je de regels begrijpt, kan je business groeien.

Winnen met zoekwoorden - Lange Winkelhaakstraat 26 - 2060 Antwerpen - info@winnenmetzoekwoorden.be - T: 03 232 37 98