Hoe je jouw Google zoekresultaten kan verrijken met Rich Results
Google heeft op korte tijd heel wat nieuwe en doorslaggevende updates doorgevoerd, zoals bijvoorbeeld BERT en EAT. Focus hierbij is meer waarde leveren aan de bezoekers van je website. Google zelf geeft die waarde aan zijn gebruikers dankzij Rich Results.
De voorbije jaren hebben we gezien dat Google in een sneltempo aan het veranderen is. Dat zien we aan het aantal nieuwe en doorslaggevende updates die Google de laatste tijd heeft doorgevoerd, zoals de laatste BERT en EAT updates. Deze updates zullen hoogstwaarschijnlijk een grote impact hebben op hoe SEO in de toekomst zal toegepast worden. Ondernemingen die hierop nu al inspelen met hun SEO hebben een aanzienlijke voorsprong, en zullen hiermee beter gaan scoren in Google. De grote focus hierbij is het geven van waarde aan bezoekers van je website. Google zal hierbij ook veel meer gaan kijken naar de context van een website.
Want: Google wil zelf ook de meest waardevolle speler blijven, en dus ook meer waarde kunnen bieden aan zijn gebruikers. Eén van de manieren om zijn gebruikers van meer en betere informatie te voorzien, is door het weergeven van Rich Results of anders gezegd, het verrijken de zoekresultaten.
Wat zijn Rich Results?
Rich results zijn extra toevoegingen aan de Google zoekresultaten pagina ook wel SERP (Search Engine Results Page) genoemd. Traditioneel gaf Google als zoekresultaat enkel een simpele lijst met websites. Ondertussen wordt deze lijst verrijkt met allerlei extra’s, de zogenoemde Rich Results.
Verschillende soorten Rich Results
Google maakt ondertussen gebruik van verschillende soorten Rich Results.
Hier zie je een opsomming van de verschillende soorten Rich Results die Google momenteel gebruikt:
Hieronder gaan we dieper in op de verschillende soorten Rich Results:
Rich Snippets
Rich Snippets zijn zoekresultaten die door Google verrijkt worden met extra informatie vanuit je website, om op die manier gebruikers een beter beeld te geven over de website of over de content die er op deze website gevonden kan worden.
De informatie die Google hier aanvult is vaak afhankelijk van het onderwerp.
Bij recepten kan Google bijvoorbeeld toevoegen hoeveel calorieën het recept bevat, of hoe lang het duurt om het gerecht klaar te maken. Google kan ook het aantal reviews of beoordelingen van dit recept weergeven, in combinatie met bijvoorbeeld een afbeelding van het gerecht.
Het gevolg van deze verrijking of toegevoegde waarde is dat gebruikers veel meer geneigd zullen zijn om op jouw zoekresultaat te klikken, en naar jouw website te navigeren.
Rich Snippets kunnen dus zorgen voor meer bezoekers op je website, en ze kunnen je conversie verhogen.
Belangrijk om weten: als je zoekresultaat op een gegeven moment wordt verrijkt door Google met extra informatie, wil dat niet zeggen dat deze content altijd een Rich Snippet zal blijven. Als Google merkt dat jouw content achterhaald is, of niet meer strookt met andere zoekresultaten, dan zal Google de verrijkende informatie verwijderen. Dan biedt jouw content immers geen meerwaarde meer voor Google en zijn gebruikers.
Op de afbeelding hieronder hebben we gezocht naar een recept om spaghetti bolognaise te maken. Hier zie je de Rich Snippets in werking. De zoekresultaten worden verrijkt met een afbeelding. Bij sommige zoekresultaten staat er ook een bereidingstijd, en het aantal beoordelingen dat het recept heeft ontvangen van gebruikers:
Featured Snippets of Answer Box
Featured Snippets - oftewel de Answer Boxes - worden vaak verward met Rich Snippets. Nochtans hebben ze voor Google en de eindgebruiker een heel ander doel.
Google zet zijn Featured Snippets in een kader helemaal bovenaan in de zoekresultaten, zodat elke gebruiker dit te zien krijgt. Het zijn vaak samengevatte antwoorden op een bepaalde vraag, of over een bepaald onderwerp. Featured Snippets kunnen in allerlei vormen voorkomen zoals tabellen, oplijstingen ofwel een stuk tekst (dit is de meest voorkomende) om een bepaald onderwerp te verduidelijken.
Een gevolg van de Featured Snippets is dat Google de informatie voor de gebruiker al in de zoekresultaten zet. De gebruiker heeft dus minder redenen om op de website zelf te klikken, tenzij de interesse groot is. Dit heeft als gevolg dat de conversie bij websites die vermeld worden in de Featured Snippets zal verminderen, maar dat tegelijkertijd ook de geleverde kwaliteit aan de bezoekers zal verhogen, en daar draait het uiteindelijk om.
Hieronder zie je een voorbeeld van een Rich Snippet als je in Google zoekt op “wie is Madonna”:
One-Box
Een One-Box is te vergelijken met een featured snippet maar dan zonder enige link naar de website waar de informatie vandaan komt. Je bent deze One-Box waarschijnlijk al een paar keer tegengekomen als je zoekt op dingen zoals tijd, weer, vertalingen,...
Hier zie je een voorbeeld van een One-Box, en waarbij je als resultaat Google Vertalen te zien krijgt:
Wat Google invult bij One-box zoekresultaten, is in het Engelstalige taalgebied verder ontwikkeld dan in het Nederlands. Maar we zien wel dat Google hier ook veel aandacht aan besteed.
De informatie die ingevuld wordt in de One-boxes is afhankelijk van het zoekresultaat. Bij zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan vluchten van punt A naar B zal je bijvoorbeeld het volgende te zien krijgen:
Als we zoeken naar populaire vluchten, dan krijgen we van Google veel meer informatie te zien dan wanneer we zoeken naar minder populaire bestemmingen. Dus de aandacht van Google gaat nu nog vooral naar de populaire zoekopdrachten. Hieronder een voorbeeld waarbij we een populaire vlucht opzoeken, en zoekresultaten krijgen met een veel meer uitgebreide One-box:
Knowledge panels
Google is al een tijdje bezig met de rechterkant van de SERP ook te voorzien van extra informatie voor zijn gebruikers.
Dit is het gevolg geweest van featured snippets die soms een vertekend beeld gaven bij bepaalde zoekopdrachten. Google merkte dat de data die het opvraagt nog vaak te verschillend is op de websites die deze data aanbieden en wil hier komaf mee maken door deze informatie te bundelen en hier een soort van standaard antwoord voorzien.
Deze toevoeging kan voor de gebruikers van Google een enorme meerwaarde zijn. Er is dan immers slechts één correct antwoord mogelijk.
Net zoals bij de Featured Snippets zien we dat website bezoekers en conversie kunnen dalen wanneer Google op de zoekresultatenpagina deze informatie aanbiedt. Wederom is het de kwaliteit van de bezoekers die telt.
Video’s in de zoekresultaten
Meer en meer mensen bekijken video’s op YouTube als ze iets willen bijleren over een bepaald onderwerp. We zien dat Google inspeelt op deze tendens, en bij bepaalde zoekresultaten video’s van YouTube zal weergeven op de zoekresultatenpagina, zeker wanneer deze video’s een antwoord kunnen geven aan de gebruiker.
De combinatie van deze nieuwigheden maakt dat ook jouw content aanbieden op YouTube heel belangrijk kan zijn voor je bedrijf.
Als loodgieter kan je bijvoorbeeld video’s maken over hoe je een toilet kan ontstoppen of hoe je een lekkende kraan gemakkelijk kan repareren.
Jouw video’s hebben kans dat ze opgenomen worden in de zoekresultaten wanneer ze van goede kwaliteit zijn en wanneer ze de juiste informatie aanbieden voor de desbetreffende doelgroep.
People Also Ask Boxes (PAA boxes)
De People Also Ask Box is het meest recente Rich Result dat Google ter beschikking stelde voor zijn internetgebruikers. De ‘PAA box’ stelt een aantal gerelateerde vragen voor, die sterk samenhangen met de zoekopdracht. Doordat de gebruiker ziet wat voor soort vragen andere mensen stellen, zal hij sneller het desbetreffende onderwerp begrijpen.
Hieronder zie je een voorbeeld van een People Also Ask box:
Deze extra toevoeging helpt een gebruiker enorm in zijn zoektocht naar informatie. Als je klikt op één van deze vragen, dan zal er een nieuw browservenster openklappen. Hier zal Google al een samengevat antwoord geven. Als je geïnteresseerd bent om meer te weten over deze vraag, dan kan je doorklikken naar de website die de informatie aanbiedt.
Hier zie je een voorbeeld:
Hoe kan je jouw website optimaliseren voor Rich Results?
De basis van gestructureerde data
Gestructureerde data helpt zoekmachines om je content beter te begrijpen.
Stel, je zet een recept online voor Spaghetti Bolognaise. Zonder gestructureerde data is het voor Google moeilijk om bepaalde zaken te begrijpen:
- Hoe lang is de bereidingstijd?
- Wat zijn de ingrediënten
- Wat is de afbeelding van het gerecht?
- Wat zijn alle stappen die gevolgd moeten worden?
- ...
Dit is waarom gestructureerde data belangrijk is.
Als je een recept opmaakt op je pagina, zeg je eigenlijk aan zoekmachines de volgende zaken:
De bereidingstijd is 30 minuten
Dit is de lijst van ingrediënten
Hier zie je een afbeelding van het gerecht
Dit zijn de stappen die gevolgd moeten worden
…
Als je dit goed toepast, dan zal Google deze data gebruiken in de zoekresultaten en dan kan Google deze data weergeven als Rich Snippet.
Gestructureerde data implementeren met Schema.org
De meeste websites gebruiken de opmaak van Schema.org.
Dit komt omdat de Schema.org opmaak wordt ondersteund door alle zoekmachines.
Het is ook helemaal niet zo moeilijk om schema.org opmaak in te zetten.
Wat je moet weten is welk type opmaak je wil gebruiken. Een voorbeeld van een recept op schema.org:
Dan gebruik je de richtlijnen van Schema.org om je content op de juiste manier te kunnen opmaken.
Google zelf geeft ook hele goede informatie over gestructureerde data. De meeste informatie is echter (nog) niet in het Nederlands beschikbaar:
Hoe voeg je gestructureerde data toe aan je website?
Als je met Wordpress werkt, zijn er verschillende plugins die je kan gebruiken om gestructureerde data toe te voegen aan je website:
Als je geen plugin wil gebruiken, dan is de gemakkelijkste manier om te werken met JSON-LD om gestructureerde data toe te voegen aan je website.
Of je kan gestructureerde data ook manueel toevoegen aan je HTML-code, al is deze werkwijze nogal omslachtig, en zou ik dit niet aanbevelen.
Test je website met de Google Tool voor gestructureerde data tests
Als laatste stap ga je kijken of je de gestructureerde data op de juiste manier hebt toegevoegd aan je website.
Hiervoor kan je de tool voor gestructureerde gegevenstests van Google gebruiken:
Je vult gewoon de url van je website in die je wil testen, en Google gaat dan alle gestructureerde data weergeven die hij vindt op je website. Als er iets niet klopt, geeft Google een foutmelding.
Tot slot nog belangrijk om te weten: het is niet omdat je gestructureerde data gebruikt op een website, dat Google dit automatisch als Rich Result zal weergeven in de zoekresultaten.
Je moet ook nog je content optimaliseren
Optimaliseer jouw pagina voor Google's Rich Results om op de zoekresultatenpagina te verschijnen. Dit kan door eerst op zoek te gaan naar de juiste zoekwoorden die gebruikers ingeven. Informatie die jouw succes vergroten zijn de 7W vragen (wie, wat, waar, waarmee, welke wijze, wanneer en waarom) of hoe, x tips, x stappen, etc.
Bij voice search kan de onderstaande tabel je helpen om aan de juiste vragen te komen voor de gebruiker.
Conclusie
Doordat Google de informatie steeds dichter bij haar gebruiker brengt, hebben gebruikers bij Knowledge Panels en Featured Snippets minder de neiging om door te klikken naar jouw website, wel zorgen ze voor een betere zichtbaarheid in Google en kwaliteitsvolle bezoekers op jouw website. Rich Snippets daarentegen hebben net het tegenovergestelde effect. Omdat dit soort rijke content de gebruiker net meer gaat prikkelen, zal de gebruiker makkelijker doorklikken naar je website. Hiermee kunnen je bezoekersaantallen en conversies dus gaan stijgen.
Maar het toevoegen van gestructureerde data, en je website optimaliseren voor Rich Results, wil nog niet zeggen dat Google jouw resultaat ook daadwerkelijk op die manier zal weergeven. En als je een weergave krijgt als Rich Result, is het ook niet zo dat die voor altijd beschikbaar zal blijven.
Het belangrijkste blijft om je content zo waardevol mogelijk te maken, zowel voor Google als voor de gebruiker. Het juiste gebruik van gestructureerde data implementeren op je website is één manier om dit te doen. Een ander manier is om de juiste zoekwoorden te vinden die de gebruikers ingeven. Een goed zoekwoordonderzoek blijft hoe dan ook de fundering om een massa bezoekers op jouw pagina te krijgen.